Het werk van Halt

Als medewerker bij Halt breng je wat teweeg bij jongeren. Of het nu gaat om een interventie nadat een jongere de fout is ingegaan of om een preventieve actie, de impact van Halt blijft jongeren bij. Ook lang nadat jouw taak er op zit. Dat zien we ook bij onze stagiairs en nieuwe medewerkers, die zich vaak nog een voorlichting in de klas of een interventie van zichzelf of een vriendje herinneren.

Werken bij Halt betekent maatschappelijk betrokken zijn en bouwen aan concrete resultaten voor jongeren na grensoverschrijdend gedrag: onze Halt-interventie. Dit doen wij vanuit de overtuiging dat iedere jongere die een fout maakt, een tweede kans verdient. De Halt-interventie is altijd kort en richt zich op herstel en verantwoordelijkheid nemen. Deze aanpak is uniek in Europa en zelfs in de wereld en is gebaseerd op artikelen uit het Internationaal verdrag voor de Rechten van het Kind.

De andere taak van Halt gaat over het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag van jongeren. Dit doen we onder andere met onze Halt-voorlichtingen, waarmee we kinderen en jongeren bewust willen maken van de risico’s van crimineel en grensoverschrijdend gedrag. Een ander onderdeel van ons preventie-werk ligt bij vroegtijdig ingrijpen op school en in de wijk, waarmee escalatie naar ernstiger grensoverschrijdend gedrag wordt voorkomen.

Geen een dag is hetzelfde en elke dag is een nieuwe uitdaging. Het werk wat je doet bij Halt is heel divers, van voorlichtingen geven tot netwerkoverleggen en Halt-interventies begeleiden.

Patty, Halt-medewerker

Het werk van Halt vraagt om specifieke kennis. Gespreksvoering met jongeren en ouders, omgaan met jongeren met een licht verstandelijke beperking of voorlichting geven aan een klas vol pre-pubers. Maar ook contacten met schooldirecteuren, leerkracht en gemeenteambtenaren kunnen bij je takenpakket horen. Je wordt daarom niet zomaar op pad gestuurd: iedere nieuwe medewerker krijgt bij de start bij Halt een mentor toegewezen die verantwoordelijk is voor de begeleiding tijdens je inwerkperiode. Aan de hand van een persoonlijk inwerkplan neem je stapsgewijs de kennis en ervaringen tot je om je werk professioneel en optimaal te kunnen uitvoeren. Je wordt door je mentor begeleid en hebt regelmatig overleg. Door eerst mee te lopen met collega’s en verschillende trainingen te volgen via de Halt-Academie pak je na verloop van tijd zelfstandig je activiteiten op.

Als Halt-medewerker heb je een zelfstandige functie: je zorgt er zelf voor dat je agenda is gevuld met gesprekken, voorlichtingen en andere afspraken. Maar als Halt-medewerker sta je niet alleen: je werkt in een team dat samen verantwoordelijk is voor de resultaten. Er is regelmatig overleg met je team over de afstemming van het werk, de samenwerking en vragen die door jou of je collega's worden ingebracht. Het team staat voor elkaar klaar, er zijn korte lijnen en je weet elkaar te vinden als dit nodig is. Daarnaast zijn er regelmatig intervisiebijeenkomsten om inhoudelijke cases te bespreken.

22 Tenr Po

Zie jij je bij Halt aan het werk gaan? Bekijk dan onze actuele vacatures en wellicht mogen we je binnenkort als nieuwe collega begroeten.

Een verhaal van Halt: Eva heeft er geen zin in

Met een boze blik, onderuitgezakt en met de armen over elkaar zit Eva voor mij. Haar moeder zit naast haar. Vandaag is het startgesprek. Dat is altijd spannend. Ik probeer Eva op haar gemak te stellen en haal alles uit de kast om de kou in de kamer te ontdooien. Ze geeft nauwelijks antwoord op mijn vragen. Haar boze blik maakt plaats voor een onverschillige frons. Ik spreek Eva hierop aan. Haar moeder zegt dat dit al het vierde hulpverleningsgesprek van deze week is: dit is Eva’s ik-heb-er-geen-zin-in houding.

Ik verander mijn toon en vertel Eva dat ik dan net zo weinig zin zou hebben. Ik vind dat ik genoeg weet voor vandaag en besluit het er bij te laten. Ik nodig Eva uit om twee dagen later terug te komen, dan gaan we samen een stukje wandelen.

In deze casus ben ik de vierde ‘hulpverlener’. De vierde persoon bij wie een jongere haar verhaal moet doen. De vierde persoon die alles van je wil weten. De vierde persoon die jouw gedrag niet goedkeurt. En dat in één week. Op sommige momenten moet je de routine naast je neerleggen. Vertragen om dichter bij je doel te komen. Om er voor te zorgen dat je je voegt naar het tempo van de jongere. Om te laten weten dat je er voor haar bent én haar ziet. Ook met onverschillige frons.

Het werk van Halt